Kategorier:

fredag 23 september 2011

Svamp plock och lunch hos mamma!

Idag lämnade vi Hailey till hennes moster Jenny på morgonkvisten, sen bar det av till min sköterska för uppföljning.

Jag hade näääästan gått upp ett kilo sen sist jag var där. Efter vägningen blev det dags för samtal och sköterskan babblade på om allt och inget, men jag hade verkligen ingen lust alls att prata idag hur gullig hon än är. Jag ville bara där ifrån och komma ut till mamma någon gång idag!

När jag väl fick gå ifrån sköterskan, så styrde jag och Marre färden vidare ut till mamma i Bälgviken för att bege oss ut i Bälgviks skogarna med mamma och plocka svamp.

Vi åkte med mammas bil en bit iväg för att komma till en riktig svampskog som mamma uttryckte det. Vi hade siktet inställt på massvis med gula kantareller, men sådana hittade vi bara några få utav. Vi ställde om siktet till trattkantareller istället och hittade massvis!

Efter allt mys i skogen bar det av hem till mamma för en sen lunch. Gud, vad skönt det var med frisk luft och lugn i skogen!
Mamma bjöd på kyckling wok och det var himmelskt gott. Tack mamma!

Vid fem tiden hämtade vi Hailey ifrån Jenny, som spenderat dagen i badhuset. Det hade gått hur bra som helst! =)
Det var en trött liten tjej vi fick hem, men härligt att se henne igen. Vad man saknar de små liven efter bara någon timme!

Väl hemma var det bara för mig att starta rensningen av svampen och steka den... Oj, oj, oj vilken tid det tog. Det var ju en hel stor kasse!
Nu värker axlar och nacke efter att ha stått i 3 timmar och stekt och rensat svampen...
Jag slängde ihop Marres favorit kantarellmacka till henne av de få gula kantarellerna som vi hittat. Recept kommer inom kort, hur enkelt som helst dessutom!
Nu återstår hårfärgning här hemma och idol tittande innan vi har gjort vårt för idag! Phu, helt slut!

Imorgon blir det middag hos älg middag hos mormor och morfar, men innan det ska vi hämta bilbarnstolen på babyproffsen till Hailey! Tack pappa och Marie för den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar